You are currently viewing סיכום השוואתי בפסיכולוגיה התפתחותית (טבלאות השוואה)

סיכום השוואתי בפסיכולוגיה התפתחותית (טבלאות השוואה)

הרבה סטודנטים שלומדים פסיכולוגיה התפתחותית, בכל האוניברסיטאות, נתקלים בקושי לזכור את החומר מכיוון שהחומר נלמד גישה אחרי גישה והרבה פעמים לא מספק השוואה או לא מספק השוואה שיטתית בין הגישות. לדוגמא, סטודנטים לומדים קודם על פיאז'ה ואחר כך על ויגוצקי, המרצים לא טורחים להשוות בין הגישות ואז לסטודנטים יש קושי גדול בבחינה לזהות ולהבחין בין הגישות. לכן אנו בעזרה אקדמית הכנו עבורכם טבלאות השוואה בין הגישות והתיאוריות השונות בפסיכולוגיה התפתחותית, כדי לעזור לכם לעבור את הבחינה בקלות. שננו את הטבלאות האלה, ואם הבחינה עם חומר פתוח אפילו הדפיסו אותן והגיעו איתן לבחינה.

 

תפיסות לגבי תפקיד האב

פרויד בולבי ווינקוט
בשלב האדיפלי במערכת היחסים בין האם לתינוק, נכנס גורם שלישי שהוא האב. סביבו יש את הקונפליקט האדיפלי וסביבו הוא גם נפתר. האב נכנס מאוחר ומשני לאם. התייחס לאב כדמות התקשרות, אבל הוא משני לאם. האם היא דמות הטיפול העיקרית הסביבה של התינוק צריכה להיות מחזיקה פיזית ונפשית. האב נותן את הסביבה המחזיקה לאם, כדי שהיא תוכל להחזיק את התינוק.

תיאוריות לגבי הרגלי ניקיון

אריקסון מרגרט מאהלר פרויד
כשלב של "אוטונומיה מול בושה וספק". אריקסון דיבר על גמילה כקונפליקט בין אוטונומיה של הילד שיכול לעשות כרצונו כנגד בושה וספק.

 

שלב של ספרציה אינדיבידואציה. שלב של נפרדות מההורה. קונפליקט בין הצורך באוטונומיה ופחד מאובדן אהבת האם. לשלב הספציפי הזה היא קראה רפרושמה– הוא מתקרב ומתרחק מהמטפל לסירוגין. (גילאי 14-24 חודשים). בשלב הזה אחת הדרישות העיקריות שהעולם מציב לילד היא להיגמל ולפתח הרגלי ניקיון. בגלל שזה שלב שהילד רוצה לעשות הכל לבד, זו נעשית קרקע פוריה למאבקי שליטה.

 

השלב האנאלי. יש עיסוק בשליטה בסוגרים גם מבחינת הילד וגם מבחינת הסביבה. עקרון המציאות מתפתח דרך זה שהסביבה מציבה דרישות חדשות. בשלב הזה מתפתח מבנה האגו.

גישות תיאורטיות לטיפול בקשיים בהרגלי ניקיון

  פסיכואנליטית משפחתית למידה ביולוגית
עקרונות הדרישה לניקיון היא משהו חיצוני. הצרכים הם תוצר של הגוף ולכן יכולים להוביל לתוקפנות ומאבקי שליטה. נכון לגמול את הילד באמצע השלב האנאלי והגמילה צריכה להתקיים עם הדמות המשמעותית.

יכול להתרחש סיפוק יתר של הצרכים או חוסר סיפוק שיובילו לקיבעון.

הסימפטום הוא ביטוי של הילד שמופיע בגלל בעיות וקשיים במשפחה. זהו כלי להתמודדות עם חוסר איזון במערכת המשפחתית.  עשיית צרכים היא למידת מיומנויות. הילד לא מקשר בין תחושה גופנית לפעולה. הרטבה משנית מוסברת כהכחדה לא מספיק טובה. בעשיית צרכים יש עניין של הבשלה ומנגנונים פיזיולוגיים. זה לא דבר רגשי או התנהגותית
טיפול ניסיון להבין מה קורה בין ההורה לילד. טיפול בתוך המשפחה ביחסים בין ההורים חיזוק לעשיית צרכים ולמידת צפייה. הקיצוניים דוגלים בעונש על פספוס. ליווי ההורים והסרת האשמה מהם, כמו גם טיפול בבעיה האורגנית.

סוגי הפרעות שינה

הפרעות מעבר בין ערות לשינה שמירה על רצף השינה הפרעות בתזמון השינה ודפוסי יום ולילה
דיסומניות 30 דק' בהן הילד בוכה ומתקשה לישון, בין 5 ל7 פעמים בשובע. הבעיה יכולה להיות על רקע רגשי או התנהגותי. רצף השינה לא מסתדר או שהוא הסתדר והתרחשה רגרסיה. בעיות פיזיולוגיות שניתן לפתור בצורה פיזיולוגית או בשיטות התנהגותיות.
  סיוטי לילה ביעותי לילה הליכה בשינה
פרסומניות חלומות מפחידים שמעירים את הילד ויכולים להיות מלווים בחרדה גדולה וסירוב של הילד לחזור למיטה.  מתרחש בשנת non-REM. נראה כאילו הילד מתעורר אבל הוא עדיין ישן וניתן לראות סימנים פיזיולוגיים מעוררים. בעיה של כשל במנגנונים שאחראים על ההפרדה בין שינה לערות.

 

גישות להתפתחות המוסר

הגישה הפסיכואנליטית הגישה של למידה חברתית הגישה של התיאוריה הקוגניטיבית
הפנמה של חוקי התנהגות וערכים: מציות לחוקים מבחוץ – להפנמת החוק והיווצרות הסופר-אגו.

 

מוסר המתפתח מתוך הקשר חברתי: עונשים מול למידה מצפייה וחיקוי המוסר כיכולת קוגניטיבית מורכב מבשלות קוגניטיבית ומניסיון חברתי.

 

 

תיאוריות להתפתחות המוסר

  פיאז'ה קולברג גיליגן
עקרון בעיני פיאז'ה ההתפתחות המוסרית מבוססת על הבנת ההיגיון שבחוקים ובניית סכמות פנימיות של חוקי התנהגות וערכים.

זו תיאוריה קוגניטיבית ולכן מדגישה את הבשילה ואת ההתפתחות הקוגניטיבית.

הנימוק לדילמה קובעת את השלב המוסרי בו נמצא הנבדק. השלבים הם קבועים ואוניברסליים. התמקדה בהבדלים שבין המינים בהתפתחות המוסר.  נשים רואות את המוסר כדרך לפתור קונפליקטים ומתמקדות בטיפול באחר.
דילמה ילד שהפך בלי כוונה מגש עם 15 כוסות שהיה מונח מאחורי הדלת ושבר את כל הכוסות.

ילד שני ניסה להגיע לצנצנת הריבה שאימו הסתירה ושבר כוס אחרת.

הוא שאל מי מהילדים יותר שובב?

 

דילמת היינץ לקחה נשים בגילאי 15-33  שקיבלו תוצאות חיוביות לגבי בדיקות היריון ובדקה את הדילמה לגבי הפלה של התינוק.
שלבים 1.      שלב הריאליזם המוסרי (מוסריות הטרונומית

2.      שלב המוסריות האוטונומית (מוסריות של שיתוף)

רמה פרה קונבנציונלית- אוריינטציה של עונש וציות ואוריינטציה של כוונה אינסטרומנטלית

רמה קונבנציונלית- אוריינטציה של "הילד הטוב" ואוריינטציה של שמירה על הסדר החברתי. הרמה הפוסט קונבנציונלית- אוריינטציה של חוזה חברתי ואוריינטציה של המוסר האוניברסלי.

2 קולות מוסריים- אוריינטציה לצדק ואוריינטציה לטיפול

שלושה שלבים- אוריינטציה לעבר עניין אישי, הזדהות עם הטוב שבאחריות לאחר והתמקדות בדינאמיקות בין עצמי לאחרים.

ביקורת מבקרים טענו שיש הבדל בין שני הסיפורים בכמות המספרית. יש טענה שילדים מבינים סמכות יותר ממה שפיאז'ה טען. בנוסף להסתכל על המוסר בשני שלבים זה פשטני לא בכל מצב יענו באותה צורה, לא תמיד רק הנימוק חשוב, אי אפשר להגיד שהתיאוריה היא אוניברסלית, קשה להבין בין של 5 ו-6 וביקורת פמיניסטית של גיליגן.  

 

להורדת סיכומים מלאים בפסיכולוגיה התפתחותית היכנסו לאתר סמינריון, לעבודות אקדמיות בנושא פסיכולוגיה התפתחותית היכנסו לאתר ספיטבול.

 

צריכים עזרה עם סיכום מאמרים בפסיכולוגיה התפתחותית?

אם יש לכם מאמרים בפסיכולוגיה התפתחותית או בכלל בפסיכולוגיה שברצונכם לסכם, נשמח לעזור. שלחו לנו את המאמרים וההנחיות (אם יש) במייל summaries@ezraacademit.co.il או בטופס ונחזור אליכם בהקדם

      שליחת מאמר לסיכום